Saturday, September 14, 2013

Enaknya roti Perancis

NURI SUPIAN


Hari pertama sampai, sudah dijamu makan tengah hari di restoran Indonesia dengan resipi Selera Minang. Memang tidak diduga di tengah kota Paris, kami dapat juga menjamu selera dengan masakan Melayu. Apatah lagi ketika itu perut  sedang lapar. Pada hari pertama sahaja, saya sudah melihat ramai pelancong luar hilir mudik di tengah kota. Mata juga terpesona melihat pemandangan indah sekitar kota sebelum sampai ke Hotel Holiday Inn tempat kami bakal menginap. Nasib baik saya tidak terlepas waktu makan malam kerana terlena dek letihnya perjalanan!
Kerana terlalu letih, saya dan rakan sebilik Hartini mengambil keputusan untuk tidur sebentar tetapi rupa-rupanya saya dan Tini benar-benar terlena sehingga alarm di telefon bimbit mengejutkan kami. Tergesa-gesa mandi dan solat Maghrib kerana kami mesti berkumpul semula di lobby hotel bersama peserta rombongan yang lain untuk makan malam.
Kali ini kami dibawa makan di restaurant Libanais (restoran Lubnan). Tidak sukar juga sebenarnya mencari makanan halal di Paris. Berbeza dengan makanan tengah hari, kali ini kami terpaksa membiasakan diri makan roti nan bersama salad yang agak masam bagi tekak Melayu saya. Tapi bagi mereka yang menggemari selera ala timur tengah, memang tidak menjadi masalah. Seronoknya, kebanyakan daripada kami berebutkan serunding dan sambal tumis yang dibawa dari tanah air untuk mengimbangi selera.
Mata yang mengantuk dan tubuh yang letih membuatkan makan malam tidak serancak makan tengah hari. Masing-masing ingin cepat menghabiskan makanan dan pulang ke hotel untuk merehatkan tubuh. Walaupun letih namun perjalanan pulang ke hotel menyegarkan semula mata apabila menyaksikan pemandangan malam di kota Paris yang amat indah.


Masing-masing tengah teruja mahu menatap wajah sebenar Paris. Saya juga begitu. Kami sedang diberi kesempatan oleh Allah.



Wajah-wajah ceria dan teruja 

Dari kejauhan dapat dilihat betapa gemerlapnya Menara Eiffel. Di waktu malam, menara tertinggi itu umpama permata biru di tengah kota. Rasa tak sabar untuk menjejak kaki ke menara itu meluap di hati. Bangunan-bangunan lain juga amat menyegarkan mata. Neon-neon kota memenuhi acara malam di Paris. Saya boleh katakan  Kota Paris sangat `hidup’ di waktu malam.
Keesokannya kejutan dari petugas untuk solat subuh, membuatkan saya tidak berani tidur semula selepas itu. Bimbang terlambat dan mengganggu acara perjalanan yang sudah diatur. Pukul tujuh saya sudah berada di restoran untuk sarapan pagi. Seronoknya! Perancis memang terkenal dengan beraneka jenis roti dengan rasa yang pelbagai juga.
Memandangkan rotinya sedap-sedap belaka, kami terpaksa melanggar `adat’ hotel. Kami membawa beberapa buku roti di dalam pinggan yang tidak habis dimakan ketika sarapan, keluar dari restoran untuk di makan ketika dalam perjalanan nanti. Maklum dalam cuaca sejuk, perut pasti cepat terasa lapar. Memang benar pun belum sampai tidak jam, perut mula terasa lapar kembali, dek kesejukan. Dan roti inilah  penyelamatnya.  




Perancis memang terkenal dengan keenakan rotinya yang diadun dalam pelbagai rasa dan bentuk. Tengok gambar pun kadangkala boleh buat kita terliur...



Hembusan udara pagi di Montmartre Hill



Tempat lawatan pertama kami  adalah ke Montmartre Hill, yang terletak di utara Paris. Di sini kami melawat La Basilique du Sacre-Coeur (The Sacred-Heart Basilica) yang dibina pada tahun 1875. Bangunan gereja ini di reka oleh  arkitek terkenal, Paul Abadie. Bangunan ini juga menjadi pusat pelbagai kegiatan kemasyarakatan penduduk Paris. Kerana terletak di atas bukit, kami perlu mendaki untuk sampai ke bangunan itu. Ramai pelancong mengambil kesempatan untuk bergambar di sini.
Menurut Mr. Derrick  bangunan ini memang menjadi tumpuan dan lokasi utama bagi setiap pelancong yang datang ke Paris. Kami juga tidak melepaskan peluang bergambar dan menikmati pemandangan indah dari atas bukit ini. Sebahagian besar bandar Paris dapat di lihat dari sini. Dalam cuaca sejuk itu, bandar Paris dari atas bukit ini terlihat seperti dilindungi awan dan kabus, namun gambar yang terakam dan diabadikan di situ tetap indah.



Dari puncak bukit ini kita dapat melihat pemandangan di sekitar bandar. Kabus pagi yang berbalam membuatkan suasana indah terakam di mata.



Walaupun terpaksa mendaki agak tinggi untuk sanpai ke atas, namun peluang itu tidak sesekali saya lepaskan. Memang penat tapi berbaloi...




Sebahagian daripada pemandangan bandar yang dapat dirakam dari puncak Montmartre Hill. Ketika ini belum pukul lapan pagi waktu tempatan.


Disebabkan tidak mahu melengahkan masa di sini, sebaik habis menikmati suasana pagi di Montmartre Hill, kami berjalan turun. Melalui lorong menuju ke bas, kami diberi kesempatan untuk membeli belah di sekitar Montmartre. Sementelah banyak kedai-kedai telah dibuka walaupun masih awal pagi.
Dan saya amat terperanjat apabila di sapa oleh seorang pemuda tampan dalam bahasa Melayu. ”Selamat pagi puan! Singgah dan boleh lihat-lihat.” Ucapnya ramah dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang bercampur. Saya memandang kaget.  Menyedari kehairanan saya itu, pemilik kedai memperkenalkan diri. "Saya dari Sarawak. Dah lebih 10 tahun tinggal di sini, tetapi bahasa Melayu tidak pernah saya lupa,” ujar pemilik kedai itu. Wajahnya langsung tidak menunjukkan dia seperti rakyat Malaysia. Apatah lagi berasal dari Sarawak. Terasa bangga kerana bertemu dengan rakyat Malaysia di negara orang. Sempat saya bertanya,  tidak mahu pulang lagi ke Malaysia. “Rezeki saya di sini, rasanya saya akan tetap di sini. Saya balik Malaysia sekali-kala sahaja,” ujarnya fasih berbahasa Melayu walaupun dia bukan orang Melayu. Mungkin campuran Inggeris dan India. Saya membeli serba sedikit cenderahati dengan harga istimewa di kedai ini.
“Harga seperti ini hanya saya berikan kepada pelancong dari Malaysia sahaja,” ujarnya.




Menjamu mata di deretan kedai-kedai cenderahati yang sudah dibuka sejak awal pagi. Sempat juga membawa sedikit  `hasil tangkapan' dari kedai ini. Kalau nak ikutkan hati ehmmm...

No comments:

Post a Comment