Sunday, September 29, 2013

Ibu segala Doa



Saya menerima panggilan telefon daripada seorang ibu, minta diberikan nombor telefon beberapa ustaz terkenal. Tujuan ibu ini untuk meminta ustaz-ustaz tersebut mendoakan kejayaan anaknya yang bakal menduduki peperiksaan dan kalau boleh si ibu penyayang ini mahu minta ustaz tersebut memberikan air penerang hati untuk anaknya itu.

Sebelum memberikan nombor yang diminta, sempat juga saya berbual-bual dengan ibu ini mengenai anaknya. Dalam perbualan itu, saya dapat meneka kerisauan hati si ibu.  Dia bimbang anaknya gugup menghadapi kertas-kertas peperiksaan. Dia juga risaukan anaknya tidak mampu menjawab soalan dengan tepat seperti yang dikehendaki. Saya benar-benar dapat memahami perasaan si ibu ini.

“Dia anak harapan saya. Sebagai anak sulung, saya mahu dia berjaya dengan cemerlang. Tapi anak saya itu, banyak buat kerja lain daripada menelaah pelajarannya. Sebab tu saya bimbang dia tak dapat jawab soalan dengan baik. Kalau dapat bantuan ustaz untuk doakan anak saya dan dapat air penerang hati, sekurang-kurangnya boleh bantu dia tenangkan hatinya. Dia nampak tertekan sekarang.” Luah ibu ini mengenai kerisauannya terhadap prestasi si anak.

Dalam kesempatan itu, saya cuba memberi sedikit pendapat berdasarkan pengalaman sendiri. Saya katakan, doa ustaz dan orang-orang yang alim dalam agama memang baik, tetapi doa seorang ibu adalah lebih baik daripada segala doa. Doa seorang ibu, cepat Allah makbulkan. Sebabnya,  ketika berdoa kita membayangkan kejayaannya, kita sebut namanya dengan penuh kasih sayang dan kita boleh belai dirinya dengan sentuhan cinta dalam doa itu.

Pihak lain, boleh membantu tetapi tentulah berbeza jika kita sendiri yang bangun di tengah malam, bermunajat, berdoa dan memohon sambil menyebut nama anak kita itu. Pihak lain, sekadar menyebut nama tanpa dapat membayangkan wajah anak kita. Doa mereka memang ikhlas, tetapi apakah ia mampu mengatasi keikhlasan doa ibu bapa anak itu sendiri.  Doa yang tidak memerlukan apa-apa imbalan selain mahu melihat kejayaan orang yang kita kasihi.

Dalam berdoa pun ada syaratnya. Doa haruslah disertakan dengan usaha. Sebaldi air penerangan hati pun diminum, tetapi jika tidak ada tindakan susulan iaitu usaha yang berterusan, sukar juga doa itu termakbul. Memang tidak ada jalan pintas untuk berjaya. Inilah peranan sebenar kita dalam membentuk peribadi anak-anak. Kita harus terapkan ke jiwanya bahawa jika mahukan sesuatu, dia harus berusaha mendapatkan. Jika mahu berjaya cemerlang, belajarlah dengan cemerlang. Kerana belajar itu juga ibadah. Pasti Allah akan nilai ibadah tersebut.

Biarpun saya tidak berniat sedikitpun mengajar si ibu ini, selain daripada hanya mahu berkongsi pengalaman namun dia dapat merasakan kebenaran daripada apa yang saya katakan itu. Katanya, sebelum ini setiap kali anak-anaknya akan menghadapi peperiksaan, dia akan sibuk mencari air penerang hati atau produk-produk penerang hati yang berasaskan keislaman untuk membantu anaknya menghadapi ujian peperiksaan. Bagi saya, itu adalah salah satu usahanya. Usaha seorang ibu yang mahu melihat anak-anak berjaya.
Namun selepas kami berbual-bual itu dia sudah `tersedar’ bahawa dialah `produk doa’ yang sangat-sangat diperlukan oleh anak-anaknya. Sebagai ibu bapa, kita jangan sesekali berhenti daripada berdoa untuk kebaikan dan kesejahteraan anak-anak kita...



No comments:

Post a Comment