Wednesday, October 16, 2013

Mengutip batu, membilang dosa...

NURI SUPIAN



Selesai Wukuf, diri terasa seperti baru. Kerja-kerja haji selepas Wukuf kami teruskan. Menjelang waktu Mahgrib kami bersiap-siap untuk ke Muzalifah. Meninggalkan Arafah yang hanya lebih kurang 11 km sahaja dari Muzalifah. Bumi Arafah yang penuh dengan keberkatan saya tinggalkan dengan satu perasaan yang amat indah. Semuanya telah saya adukan kepada Allah di situ. Air mata saya sudah menitik di bumiArafah tanda saya manusia tidak sempurna. Allah juga tempat memohon segala perlindungan.
Kami bergerak menuju Muzalifah lebih kurang pukul 9 malam. Kami menaiki bas mengikut giliran. Namun sebelum pukul 10 malam saya dan rakan-rakan sudah berada di Muzalifah untuk mabit di situ.  Jemaah sudah agak ramai  di tengah padang. Kami memilih tempat di antara jemaah-jemaah itu.
Ketika mengutip anak-anak batu saya teringat kata-kata seorang ustaz, ia umpama membilang dosa di dalam gelap. Kami berzikir sementara mengutip anak-anak batu. Anak-anak batu itu saya simpan elok-elok dalam uncang yang memang telah dibawa dari tanahair.  
Kami berehat selepas mengutip anak-anak batu. Di sini ramai Jemaah mengambil peluang untuk meneruskan doa kerana Muzalifah adalah antara tempat doa dimakbulkan.
Sepanjang mabit di Muzalifah, kami meneruskan, solat sunat, berdoa dan berzikir. Kami juga mengambil peluang merehatkan tubuh. Ada jemaah yang melelapkan mata bertujuan mengumpul  tenaga bagi tugas-tugas melempar di jumrah keesokannya. Biarpun hanya membentang tikar tanpa tilam, tanpa selimut, dan tanpa bantal tetapi mata saya tidak mampu bertahan. Saya terlelap juga di tengah padang itu beralaskan beg pakaian yang dibawa. Lena!  Sepertiga malam di situ cukup untuk kami berdoa, berzikir dan berehat bagi memulihkan tenaga. Apabila terkejut dari lena hampir sejam itu, mata terasa segar. Di Muzalifah, saya tidak mengalami masalah bilik air kerana biarpun hanya beberapa jam sahaja mabit di situ saya dapat mandi dengan selesa tanpa berebut. Alhamdulillah!
Mabit di Muzalifah adalah antara wajib haji yang mestik dilaksanakan oleh para Jemaah.
 
Kami menaiki bas ke Mina yang jaraknya lebih kurang 3.5 km  dari Muzalifah ketika jam menunjukkan pukul 2 pagi. Perjalanan ke Mina lancar. Sampai di Mina kami terus menuju ke khemah yang sudah disediakan. Di dalam khemah, saya tidur sebentar bagi merehatkan tubuh. Hanya sebentar! Saya tidur mahu segera ke bilik air kerana sudah sedia maklum keadaan bilik memang sentiasa sesak tanpa mengira waktu. Pengalaman di Arafah sudah membayangkan suasana itu. Pukul  3 pagi saya sudah beratur di depan bilik air. Di depan setiap bilik air jemaah berbaris panjang.
Ketika beratur itu kami biasanya ambil peluang untuk mengenali antara satu sama lain. Apabila kita berbual tidak terasa lama menanti giliran. Doa saya agar Allah memelihara air wuduk ketika di Masjidilharam, saya teruskan juga doa itu di Arafah dan Mina. Dua-dua tempat ini tempat Allah menguji kesabaran hamba-Nya. Di sini kita dapat melihat ragam manusia. Di sini juga saya menilai diri sendiri. Saya sering berishtigfar agar Allah membantu saya menjaga hati. Saya takut!
Suami saya dan rakan-rakan di dalam khemah di Mina. Semuanya sudah selesai melontar jumrah Aqabah pada  10 Zulhijjah, iaitu hari  hari raya Aidiladha.
Menjelang Solat Subuh pertama di Mina, jemaah sudah bersedia. Kaum lelaki telah mula bertakbir. Hati saya menjadi sayu. Teringat ibu dan anak-anak di tanahair. Rindu! Namun kerinduan itu menjadi sesuatu yang amat indah. Saya terasa tenang biarpun hati sedang rindu kepada mereka. Saya berdoa dalam solat tahajjud agar semua yang saya kasihi di tanahair dipelihara Allah. Saya akan menelefon mereka biasanya selepas Zohor.
Selepas Subuh, ramai jemaah yang berjalan menuju ke jumrahtul Aqabah untuk melontar. Namun begitu pihak Tabung Haji menasihatkan  para jemaah Malaysia memilih waktu selamat, iaitu sebelah petang. Kami melangkah untuk melontar di Jumrahtul Aqabah pada hari pertama itu, selepas Asar.
Perjalanan menuju ke jumrah penuh sesak. Kami melalui khemah-khemah dari pelbagai negara lain. Perjalanan sejauh lebih kurang 3km itu tidak terasa kerana sepanjang jalan kami mengalunkan takbir raya. Ketika ini semua jemaah tidak kira dari mana datangnya, sama-sama mengalunkan takbir ini dalam bahasa yang sama, biarpun berlainan bahasa ketika bertutur.  Ia bagaikan sebuah pemandangan yang sangat menakjubkan. Semuanya serba-putih bersih. Masing-masing masih di dalam  ihram.
 

Keadaan di dalam Terowong Muassim. Di sini tragedi keruntuhan yang berlaku beberapa tahun sebelum saya datang ke sini...
Melalui Terowong Al-Muassim, ribuan manusia berasak-asak masuk ke terowong yang sama. Saya berdoa kepada Allah, “Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk meneruskan perjalanan ini. Kau kuatkan kakiku untuk terus melangkah dan sampai ke tempat melontar. Kau bantu dan lindungilah aku dan semua jemaah yang sedang menuju ke tempat melontar itu ya Allah. Kami ke sini semata-mata kerana-Mu ya Allah...”
Melalui terowong saya teringat tragedi runtuhan yang berlaku di terowong itu. Kerana itu saya berdoa bersungguh-sungguh membacakan doa di dalam hati. Mohon pada Allah semoga tidak berlaku lagi tragedi seperti itu. Ini adalah kali pertama saya melalui terowong Muassim ini.
Keluar dari terowong cuaca cerah dan udara kembali segar. Kami meneruskan perjalanan menuju jumrah untuk melontar. Ia bagaikan sekumpulan pahlawan yang sedang menuju ke medan perang. Tidak kelihatan wajah penat atau letih malahan masing-masing tidak sabar menuju destinasi. Ia bukan sekadar melontar anak batu tetapi mahu melontarkan nafsu...


No comments:

Post a Comment