Thursday, October 3, 2013

Kusujud di kakimu Kaabah

NURI SUPIAN

Tidak ada tangisan lebih manis daripada air mata yang tumpah di depan pintu kaabah. Tidak ada seorang pun yang memarahi atau menengking sehingga membuatkan saya menangis tersedu-sedu di jenang kaabah itu. Air mata itu luruh tanpa dipinta sebaik mata menyaksikan kebesaran Allah di depan mata.
Perjalanan indah yang saya alami ketika mengikuti rombongan Ziarah dan Umrah bersama Datuk Azlina dan suami Datuk Stapa, menyaksikan begitu banyak air mata yang tumpah. Setiap sudut tanah suci yang saya jejaki, menyebabkan diri terasa begitu kerdil. Sukar menggambarkan bagaimana rasanya perasaan saya ketika pertama kali melihat kaabah, sembahyang di Raudhah dan sujud di makam Rasulullah.
14 March 2009 adalah tarikh keramat itu. Biarpun sudah empat tahun ia berlalu, namun setiap kali menyebut nama Mekah dan Madinah hati saya bergetar. Kenangan ini kenangan terindah. Ia sebuah perjalanan spiritual.
Suami dan anak menghantar saya untuk meneruskan perjalanan ke tanah suci.
Hajah Wan Chik Daud, Noorizan dan saya menyusun langkah untuk menjadi tetamu-Nya...
Sejak tahu saya bakal menjadi tetamu Allah, tidak putus-putusnya saya berdoa agar impian menjejakkan kaki ke tanah suci, dan menatap wajah sebenar Kaabah, menjadi kenyataan dan Allah permudahkan segala urusannya.
Segala buku panduan berkenaan umrah dan ziarah saya beli. Saya juga meminta nasihat daripada mereka yang lebih arif. Saya tahu perjalanan ke Mekah tidak sama seperti melawat negara-negara lain yang telah saya kunjungi.
Bersama 20 jemaah yang lain, saya berangkat ke tanah suci. Dalam perjalanan menuju ke Madinah dan Mekah, saya berdoa agar Allah membimbing hati saya. Ini adalah pengalaman pertama saya ke tanah suci.
Kami sampai di Jeddah ketika sudah masuk waktu Asar. Sementara menanti segala urusan bagasi selesai, kami mengerjakan solat Asar, Maghrib dan Isyak di lapangan terbang antarabangsa Saudi di Jeddah. Urusan agak memakan masa. Jemaah lelaki nampaknya diperiksa lebih ketat oleh pihak imigresen Saudi, berbanding jemaah wanita. Kami akur ini adalah prosedur. Apa yang penting akhirnya semua berjalan lancar.
Perjalanan menuju ke Madinah bermula selepas jam menunjukkan pukul 10 malam.  Perjalanan yang memakan masa hampir 6 jam dari Jeddah ke Madinah itu tidak terasa penat, apabila mutawif memberitahu, kami akan sampai ke Madinah menjelang waktu Subuh.
Sebaik selesai mandi dan berwuduk, azan berkumandang. Syahdunya meresap ke setiap urat nadi. Saya tidak mampu menahan air mata ketika pertama kali mendengar azan yang begitu merdu berkumandang dari Masjid Nabawi. Saya menangis teresak-esak ketika pertama kali sujud di masjid ini. Rasa nikmat yang sukar digambarkan melalui kata-kata mahupun tulisan.
Air mata berjurai apabila mendengar azan pertama ketika sampai ke kota Madinah.
Banyak kisah yang kami kutip dan kongsi bersama ketika berada di Madinah. Ujian kecil membawa makna yang besar...
Ketika di tanah air saya berdoa agar diberi kesempatan melakukan seberapa banyak solat di masjid ini. Saya tahu sembahyang di masjid kedua terpenting selepas Masjidilharam ini menjanjikan kelebihan bersamaan dengan 1000 kali solat di tempat lain. Alhamdulillah, Allah memberikan kekuatan dan kesihatan untuk saya melakukannya.
Di Masjid Nabawi, kami dibawa melawat makam Rasulullah s.a.w., makan Syaidina Abu Bakar As-Siddiq dan Syaidina Umar r.a.
Di depan Raudhah, jiwa terasa begitu tenang. Biarpun terpaksa bersesak, saya tetap mendapat kesempatan bersolat dan berdoa di situ. Subhanallah!
Jemaah kami turut dibawa menziarah Masjid Qubra, Masjid Qiblatain, perkuburan al-Baqi, Bukit Magnet, pasar kurma dan makam Syuhada di Jabal Uhud.Allah menunjukkan kebesarannya! Bau harum semerbak di persekitaran makam para syuhada, membuat para jemaah tidak mampu menahan sebak.

Melihat perkuburan di mana Syaidina Hamzah dan para sahabat disemadikan berdekatan dengan Jabal Uhud, saya berusaha membayangkan keadaan bagaimana para syuhada ini berjuang  menegakkan agama Allah, sehingga ke titisan darah terakhir dan gugur sebagai syahid.
Harum semerbak di makam syuhada.
Sewaktu mutawif bersirah mengenai pengorbanan para syuhada ini, perlahan-lahan saya berjalan ke dalam diri sendiri, sebesar apakah pengorbanan dan jihad saya untuk agama?
Hanya doa dan al-Fatihah yang mampu saya hadiahkan untuk para syuhada ini.
Melawat kilang mencetak Al-Quran.
Suasana Madinah memang mendamaikan. Tanahnya subur. Para jemaah kemudian dibawa  melawat kebun kurma. Dan kesempatan berkunjung di pasar kurma ini, memberi peluang saya memilih pelbagai jenis kurma terbaik. Setiap jenis kurma itu ada kelebihan tersendiri
Kami menghayati bumi Rasulullah dengan menikmati lazatnya kurma di tanah subur di ladang kurma ini.

Madain Saleh
Sebelum berangkat ke kota Mekah, kami dibawa ke  Madain Saleh, kira-kira 350km dari Madinah. Madain Saleh yang terletak di Al-Ula ketika kedatangan kami itu, baru dua tahun dibuka untuk ziarah.
Bukit-bukit di belakang kami  adalah ukiran tinggalan kaum Thamud.

Kami bermalam di hotel Al-Ula ketika berada di Madain Saleh. Ada kisah yang tersembunyi di sini...

Selain penduduk tempatan, hanya tiga buah negara diberi kebenaran untuk melawat ke sini, Malaysia, Brunei dan Singapura. Bagaimanapun permit perlu diperoleh sebelum ke sini. Madain Saleh telah diiktiraf sebagai tapak arkeologi.
Ada kisah di sebalik ukiran berupa gunung gajah ini...
Ketika saya sedang bergambar bersama dengan kanak-kanak di sini, anak bongsu saya  sedang meraikan hari lahirnya di tanahair bersama ayah dan adik-beradiknya. Saya melepaskan rindu padanya melalui kanak-kanak ini.
Menunjukkan cara bagaimana makanan disediakan pada zaman dahulu. Saya hanya berpeluang mengambil gambar sahaja kerana makanan ini sekadar untuk pertunjukan.
Kami bernasib baik kerana pada hari kedatangan kami, kebetulan penduduk  Madain Saleh sedang meraikan pameran mengenai kehidupan zaman Rasulullah.
Ukiran pada gunung yang menakjubkan. Allah memberikan pelbagai kebijaksanaan kepada hanba-hamba-Nya mengikut zaman masing-masing. Tetapi kaum Tsamud akhirnya menjadi kufur nikmat dan menolak agama yang dibawa oleh Nabi Saleh untuk mereka.

Bekas tinggalan kaum Tsamud ini terdapat beberapa makam dan rumah kediaman yang dipahat dan diukir di kawasan gunung-ganang. Di sinilah Allah telah menurunkan bala kepada kaum Tsamud apabila mereka menolak Nabi Saleh a.s sebagai utusan Allah dan membunuh unta betina yang merupakan mukjizat Allah kepada Nabi Saleh. Kisah ini telah diterangkan di dalam al-Quran surah al-A’raaf.
Berkali-kali saya beristighfar memohon perlindungan Allah. Kami juga dinasihatkan memperbanyakkan zikir ketika bermalam di sini. Di Madain Saleh kami sempat melawat stesen kereta api yang dibina pada zaman Uthmaniyyah.
Kembali ke Madiah dan malam sebelum berangkat ke Mekah, saya sempat beriktikaf  di Masjid Nabawi dan menziarah semula ke Raudhah serta makam Rasulullah. Pelbagai peristiwa manis terakam di sini.

Perjalanan ke kota Mekah

Meneruskan perjalanan ke kota Mekah adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu. Ketika miqat di Bil Ali, saya memanjatkan doa, minta Allah beri pelindungan. Cerita-cerita pelik yang didengar sebelum ini, yang baik cuba dijadikan panduan dan buruk minta dijauhkan.
Pemandangan yang sempat dirakam ketika kami dalam perjalanan dari |Madinah menuju ke kota Mekah. Matahari senja...
Singgah makan ketika dalam perjalanan...
Akhirnya Kaabah ini ada di depan mata. Saya bersujud syukur di sini. Saya luahkan segalanya dan bermohon Allah ampunkan segala dosa. Suhbanallah...
Pukul 2 pagi kami masih di berada di Masjidilharam. Siang dan malam saya berdoa untuk sampai ke tanah suci, akhirnya di sinilah saya beriktikaf.
Saya segera teringat pesanan Allahyarham Dato Haji Fikry, bos yang telah dianggap sebagai abang dan telah berkali-kali melakukan ibadah haji dan umrah,  sehari sebelum berangkat ke tanah suci.
Kata-katanya melekat kuat di minda saya. Kata-kata itu kembali bergema di hati, sebaik sahaja mata memandang Kaabah. “Nuri, jangan terikat dengan buku-buku doa yang tergantung di leher.   Renunglah Kaabah dengan penuh rasa insaf dan berdoalah dari hati yang dalam. Hanya kita yang mengetahui, apa yang kita inginkan dan apakah dosa-dosa yang telah kita lakukan. Berdoalah bersungguh-sungguh. Jaga niat dan jaga hati!”
Benar seperti yang dikatakan, mulut tak mampu bermadah kata. Mata tak mampu berkelip. Hanya air mata menjadi saksi betapa kerdilnya diri di hadapan Kaabah. “Subhanallah! Subhanallah! Subhanallah!” Hanya perkataan itu sahaja yang mampu terucap di bibir saya. Itu adalah suara hati yang tercetus di bibir. Kaki saya terasa tidak mampu berdiri tegak. Saya terus sujud syukur menyembah Ilahi. Tuhan sukarnya menggambarkan perasaan ini…
Melakukan ibadah umrah dengan bimbingan Mutawif, bagai sebuah mimpi indah.
Air zam zam terasa begitu manis apabila kami membasahkan tekak selepas selesai bertawaf tujuh kali mengelilingi Kaabah, melakukan saie dengan berjalan berulang alik dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sejauh 395 meter sebelum bertahallul (bercukur/bergunting), pada tengah malam itu.
Selesai melakukan ibadah umrah, saya terasa seperti menjadi manusia baru. Puas mengesat air mata tetapi ia turun semakin laju.
Biarpun tubuh terasa penat namun tidak ramai yang ingin pulang ke hotel. Masing-masing tidak mahu melepaskan peluang melakukan sembahyang dan beriktikaf di Masjidilharam.
Ribuan manusia berkumpul di Masjidilharam dan berasak-asak untuk mencari redha Allah. Dalam suasana bersesak itu, kami tetap memohon doa, agar Allah memberi kesempatan untuk mengucup hajarulaswad, bersolat dan berdoa di Hijir Ismail, di Makam Nabi Ibrahim dan di depan Multazam.

Di depan multazam ini kami sering bersujud. Dataran Kaabah yang sentiasa penuh dengan manusia yang datang dari pelbagai pelusuk dunia.

Doa di tanah suci dimakbulkan Allah. Biarpun penuh dengan ribuan manusia, ruang untuk saya mencium hajarulaswad tetap terbuka. Saya dan rakan-rakan juga berpeluang bersolat di Hijir Ismail, dan berdoa di depan Multazam setiap kali selesai tawaf sunat.
Di tanah suci Mekah, kami meneruskan ziarah. Ketika ke Gua Hira’, saya berusaha  menahan air mata namun tidak berdaya. Air mata itu tumpah juga. Dari kaki gunung, saya memandang ke mulut gua, tempat di mana Nabi Muhammad menerima wahyunya yang pertama dan seterusnya Islam berkembang dengan titik keringat serta air mata Rasulullah.
Ustaz Bakri sedang memberi tazkirah kepada kami mengenai perjuangan Rasulullah di Gua Hira'.
Saya benar-benar melepaskan tangisan di sini. "Ya Rasulullah, aku mengunjungi bumi sucimu... Berikan syafaatmu apabila aku berpulang kelak."

Mutawif yang memandu rombongan kami dengan begitu sendu membisikkan agar kami dapat mengutip nilai-nilai murni perjuangan Rasulullah dalam mengembangkan agama suci ini melalui tulisan, apabila beliau mengetahui dalam rombongan kami ada para penulis.
Walaupun tidak mampu berjihad menggunakan pedang seperti zaman Rasulullah, namun saya akan berjuang membentuk nilai-nilai murni itu melalui cara saya. Menulis! Pena adalah pedang saya. Dan saya berdoa agar pena itu sentiasa tajam. Ini yang dapat saya kutip di Gua Hira’.

Catatan cinta di Jabal Rahmah

Seterusnya ziarah kami sampai ke puncak cinta Adam dan Hawa di Jabal Rahmah, tempat pertemuan selepas kedua-duanya diturunkan dari syurga. Saya bertitip doa di situ agar cinta kasih saya pada suami dan anak-anak sekuat cinta Adam dan Hawa.
Kami tidak melepaskan peluang memohon di tempat mustajab ini.
Kami temui cinta |Adam dan Hawa di sini...
Beberapa tempat bersejarah lain sempat kami ziarahi. Thoif adalah perkampungan ibu susuan Nabi Muhammad s.a.w., Halimahtun Saadiah. Kawasan ini begitu subur dan terkenal dengan buah delima dan bunga-bungaan.
Dalam kontangnya tanah Mekah namun bunga-bunga mekar dan berkembang di Thoif.
Penduduk kota Mekah akan bercuti musim panas di bandar Thoif ini kerana di sini udaranya lebih segar dan buah-buahan tumbuh subur di bumi tempat Rasulullah disusukan oleh ibu angkatnya...
Kami ke pasar buah untuk menikmati kesegaran dan kelazatan buah-buahan yang memang terkenal di Thoif.
Sempat singgah makan nasi mandi. Bagaimana saya mahu menceritakan betapa lazatnya hidangan nasi ini?

Namun di Thoif juga menurut sejarah Rasulullah sebelum baginda berangkat ke Madinah, terjadi peristiwa menyedihkan apabila penduduknya pernah mencederakan dan menghalau Nabi Muhammad, sewaktu baginda menyampaikan pesan Allah untuk menyebarkan Islam.
Di sini adalah antara tempat yang termakbulnya doa. Kami menitipkan doa untuk ahli keluarga yang telah pergi... Siangnya sebelum majlis ini diadakan saya menerima berita pemergian sahabat baik saya Allahyarham Jalil Yusof ke pangkuan Ilahi.
Datuk Azlina dan suami membuat majlis untuk meraikan anak-anak yatim kota Mekah di padang Muzalifah. Majlis penuh emosi ini merapatkan hubungan perasaan antara kami dan kanak-kanak yang sudah kehilangan ibu bapa tersayang. Antara mereka ada anak-anak Pelastin yang bapa mereka terkorban dalam perang.
Hampir dua minggu di Madinah dan Mekah, menjadi tetamu Allah, banyak yang dapat dijadikan iktibar.  Sewaktu tawaf widak (tawaf selamat tinggal), hati terasa begitu berat untuk meninggalkan Kaabah. Belum pun pulang, tapi rasa rindu pada rumah Allah dan Rasulnya telah menerpa hati. Biarpun berat kaki melangkah tetapi kami harus pulang. Di depan Kaabah, saya berdoa sepenuh hati agar saya akan dipanggil kembali ke sini menjadi tetamu Allah untuk mengerjakan haji.
Kaabah aku datang lagi ke sisimu...  Di sini terhimpunnya segala doa.
Kami diberi peluang untuk bersolat Zohor di masjid  laut merah ini sebelum berangkat pulang ke tanah air.
Kenangan terakam indah di bumi ambiya...

Saya masih ingat doa saya ketika itu, ”Ya Allah, aku akan datang lagi ke sini, ke rumah-Mu bersama suamiku. Kau Maha Pendengar dan Kau sedang Mendengar doaku ini. Ya Allah makbulkanlah doa hamba-Mu ini...” Subahnallah! Allah mendengar doa itu kerana beberapa bulan selepas pulang mengerjakan umrah, saya kembali lagi ke tanah suci Mekah bersama suami mengerjakan haji. Jadi, Nikmat Allah yang manakah dapat kita dustakan... (surah Ar-Rahman)

Suara hati saya terdengar di sini...