Sunday, October 13, 2013

Doa Solat mengadap Multazam




Subuh hari pertama di kota suci Mekah sebagai tetamu Allah untuk mengerjakan haji, saya dikejutkan oleh suami pukul 3 pagi untuk bersiap-siap ke Masjidilharam mengerjakan solat Subuh. Mengharungi kesejukan Subuh di Kota Mekah memberikan kesegaran luar biasa. Biarpun malam itu, kami tidur lambat kerana tersalah hotel tetapi sedikitpun tidak ada rasa mengantuk di mata saya. Ini nikmat pertama yang `dihadiahkan’ oleh Allah ketika di kota Mekah.
Kerana belum biasa dengan persekitaran jalan tambahan hari masih gelap, kami berlima sama-sama memerhati jalan. Tidak mahu tersalah lagi. Antara hotel Seif Al Yamani dengan Masjidilharam lebih kurang 700 meter. Apabila kami berjalan sedikit sahaja ke hadapan, dataran masjid sudah kelihatan.
Saya sentiasa berdoa agar dapat solat mengadap depan multazam ini. Saya berdoa setiap hari. Allah Maha Pendengar...

Selesai solat Subuh yang pertama, kami cuba mengikut laluan lain pula untuk pulang ke hotel. Kali ini kami lebih bersemangat kerana kami jalan berlima. Memang sudah dilorongkan Allah, dalam perjalanan pulang itu, kami terlihat ramai jemaah haji dari pelbagai bangsa sedang beratur panjang. Untuk mengetahui apa yang ditunggu oleh para jemaah ini, kami mendekati kawasan itu. Alhamdulillah, rupa-rupa para jemaah ini beratur menanti roti canai.
Walaupun baru sehari meninggalkan tanahair, tercium harum bau roti canai ini, kami terasa rindu untuk menjamahnya. Akhirnya kami turut beratur. Subhanallah, patutlah ramai yang berbaris, sedap sungguh rasa roti canai itu. Walaupun kami berlima tetapi kami membeli 10 keping. Di hotel mungkin ada jemaah lain yang teringin. Memang benar pun. Rotinya terasa begitu lembut dan lemak. Jauh lebih besar daripada roti canai kita di sini. Ia hampir sebesar sebiji pinggan dan harganya sekeping hanya satu riyal. Saya fikir ramai jemaah Malaysia yang tahu mengenai roti canai ini (saya menyebutnya roti canai kerana ia tidak berbeza langsung dengan roti canai di sini kecuali rasanya jauh lebih sedap).
Cerita roti canai hanya sebuah selingan. Saya bercerita mengenainya kerana selepas hari pertama itu, kami tidak dapat lagi merasainya kecuali pada hari terakhir kami di Kota Mekah, baru kami dapat menjamahnya semula. Hari-hari selepas hari pertama itu, semakin ramai orang tahu tentang keenakan roti canai tersebut dan ada yang sanggup turun untuk solat Subuh lebih awal semata-mata, untuk menempah roti tersebut. Mereka akan membayar dahulu dan diberikan resit. Pulang dari solat Subuh terus beratur untuk mengambilnya. Kami selepas itu, cukuplah berpuas hati dengan makanan di hotel. Ia pun sedap juga. Kami tidak perlu membesarkan selera di sini. Sebab apabila kita sentiasa menerima apa pun yang disediakan dengan rasa bersyukur, kita akan dapat menikmati lazatnya makanan itu.
Saya teringat pesan Ustaz Zahazan yang memberi ceramah ketika berkursus haji dahulu. Katanya, apabila kita membetulkan niat, Allah akan meluruskan jalan. Jangan banyak bersungut dan membazir. Di Mekah tempat kita beribadah. Lakukannya dengan sebaik yang kita mampu. Saya berusaha mengikut nasihat itu. Ia nasihat yang baik.
Disebabkan hanya saya seorang jemaah perempuan dalam kumpulan kecil kami, saya sentiasa diapit oleh empat lelaki yang sememangnya teman rapat saya dan suami. Ketika sampai di pintu masjid, saya harus menuju ke saf wanita sementara empat lelaki itu menuju ke arah saf lelaki. Kami berjanji bertemu di pintu masuk. Siapa yang selesai dahulu akan menunggu di situ. Kami masuk melalui pintu Babusalam. Pintu yang penuh berakah.
Saya belajar memahami orang lain, melalui diri sendiri. Allah sentiasa memberikan pertunjuk-Nya.
Babusalam adalah laluan kami setiap hari untuk masuk ke masjidilharam. Kami mencari redha Allah. Semoga doa-doa kami di sini Allah perkenankan...
Sahabat-sahabat saya. Dari kiri Haji Mohd Ali, Haji Hamzah, Haji Ishak (suami saya) dan Haji Zakaria.

Masuk melalui pintu ini, kita akan terus dapat melihat Multazam, Hajarul Aswad dan makam Nabi Ibrahim. Alhamdulillah kami terpilih untuk melalui pintu itu setiap hari, kerana pintu itu adalah arah dari hotel tempat kami menginap.
Ada sesuatu yang mahu saya kongsi di sini dengan anda yang membaca blog saya. Disebabkan kawasan yang mengadap Multazam, Hajarul Aswad, makam Nabi Ibrahim dan dapat melihat dengan jelas Hijir Ismail dari situ, bukan satu perkara mudah untuk mendapat tempat solat di kawasan itu, biarpun kami masuk melalui Babusalam. Saya terus teringatkan pesanan Prof Mohd Kamil Ibrahim dalam bukunya Trevolog Haji, yang telah saya baca ketika mahu mengerjakan umrah enam bulan sebelum itu. Kuasa doa dan pengantungan kepada Allah membuktikan betapa Allah itu amat Pengasih dan Penyayang.
Sejak hari pertama itu, saya berdoa dan yakin Allah akan membantu saya. Turun dari hotel saya terus berdoa, “Ya Allah, aku datang ke sini atas jemputan-Mu. Jadikanlah aku tetamu-Mu yang istimewa. Aku mahu bersolat mengadap multazam. Kau permudahkanlah Ya Allah. Kau terimalah segala ibadahku biar sedaif mana pun hamba-Mu ini, Ya Allah. Aku datang ke sini hanya kerana-Mu Ya Allah. Hanya kerana-Mu. Kau bantu dan lindungilah aku... Ampunilah dosa-dosaku Ya Allah, biar sebanyak mana pun dosa itu. Kau Maha Pengampun...
Inilah doa yang saya baca setiap hari, sebaik turun ke lobi hotel menuju ke masjidilharam bagi mengerjakan solat sama ada Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak. Saya berdoa bersungguh-sungguh, malahan kerap air mata saya gugur ketika membacakan doa ini. Saya tahu siapa diri saya. Dan kepada-Nya tempat saya memohon keampunan. Selepas berdoa saya membayangkan saya sedang bersolat mengadap pintu Kaabah.
Dan sepanjang perjalanan menuju ke masjidilharam, saya akan beristighfar. Saya fikir bukan saya sahaja yang berbuat demikian, empat yang lain juga begitu kerana sepanjang perjalanan ke masjid, kami jarang berbual. Masing-masing seperti dalam dunia sendiri. Dan kami hanya bertitip pesan di pintu Babusalam.
Subhanallah... saya tidak dapat menggambarkan perasaan saya melalui tulisan ini, kerana sepanjang saya bersolat di masjidilharam itu, di depan Multazam lah tempat saya mengadap ketika bersolat. Dan yang lelakinya berada di dataran Kaabah bersolat di depan pintu Kaabah. Hanya sekali dua sahaja saya bersolat di tempat lain, itupun jika suami dan rakan yang lain mahu bersolat di tingkat atas dan mengajak saya bersama. Ya saya pun mahu merasainya. Setiap sudut di masjid ini harus dijelajahi.

Kami sentiasa berlima ke mana-mana sahaja. Dan kami menjadi semakin akrab setelah pulang ke tanah air. Rindunya suasana seperti ini. Ya Allah, sampaikan kami semula ke tanah suci-Mu...

Dari tingkat atas kelihatan manusia sedang memenuhi dataran Kaabah. Ketika ini kami bertawaf di tingkat atas. Walaupun pusingannya lebih lama tetapi keadaan tidak begitu berasak-asak. Namun tawaf berdekatan Kaabah lebih terasa syahdunya...

Berkongsi cerita tentang laluan untuk duduk di dalam masjid mengadap Multazam, ada juga masanya jika saya terlambat sedikit turun ke masjid, di kawasan multazam itu telah penuh. Adakalanya polis yang mengawal tidak membenarkan jemaah menaiki tangga untuk masuk ke situ, tetapi Alhamdulillah saya sentiasa diberikan laluan. Mungkin kerana saya tidak datang berkumpulan. Saya hanya sendiri, jadi tiada halangan untuk saya. Dan lebih membuat hati saya tersentuh apabila sampai di dalam masjid, ada sahaja yang sudi memberikan saya tempat duduk.  Saya berdoa siapa pun mereka yang memberikan saya tempat duduk itu, diberikan rahmat Allah. Semoga Allah makbulkan.
Setiap hari dan setiap masa ketika di tanah suci, saya berdoa dan terus berdoa agar keberadaan saya di dunia ini memberi manfaat kepada orang lain. Agar kewujudan saya bukan sia-sia. Saya berusaha memahami orang lain melalui diri saya sendiri. Saya meletakkan setiap peristiwa yang digerakkan berlaku kepada saya, sebagai cara Allah mengajar saya untuk lebih banyak bersabar dan prihatin. Ketika semua tetamu Allah berasak-asak merebut saf untuk menunaikan sembahyang di dalam Masjidilharam, saya sedar bahawa kita tidak boleh sombong dan mementingkan diri. Hidup ini perlu berkongsi. Tidak boleh bermegah dengan apa yang kita ada, kerana tanpa orang lain apalah maknanya diri kita ini.
Sesekali kami berlima bersolat di tingkat paling atas. Ini waktu antara Maghrib dan Isyak. Ketika ini jemaah masih belum penuh lagi.

Kerana itu saya selalu berpesan pada diri sendiri agar melapangkan tempat untuk orang lain di sebelah saya seperti mana orang lain melapangkan tempat duduk mereka untuk saya, biarpun keadaan sudah sesak. Bagi saya, sesak hanya sekejap. Apabila semua orang sudah bangun berdiri untuk mengerjakan solat, pasti ada ruang untuk masing-masing bersujud kepada-Nya. Dan ianya memang benar. Allah sentiasa melapangkan masjid itu biar berjuta orang mendudukinya.
Saya diberi peluang mengalami pelbagai peristiwa menarik di tanah suci. Allah sudah mengaturkannya begitu. Selagi Allah memberikan kita ujian, dugaan dan petunjuk, itu tandanya Allah sangat sayangkan kita sebagai hamba-Nya. Kitalah yang harus belajar memahami kasih sayang Allah yang didatangkan kepada kita dalam pelbagai bentuk dan rupa...
Selepas ini saya akan kongsikan pengalaman ketika berada di Arafah, Muzalifah dan Mina untuk mengerjakan rukun haji dan bagaimana pertemuan suami dengan jiran tetangga yang tidak pernah kami temui ketika hidup berjiran, tetapi Allah pertemukan kami di satu hotel, satu level dan rahsia itu terbuka ketika di Masjidilharam. Maha Besar Allah. Dia yang mengetahui segala-galanya.


No comments:

Post a Comment