Monday, November 4, 2013

Maksud sebuah debaran

Tanggal 8 November 2009, saya bersiap-siap untuk meneruskan perjalanan ibadah ke Madinah. Ini adalah hari terakhir saya berada di Mekah. Selepas solat subuh, saya, suami dan tiga yang lain berjanji untuk membuat umrah terakhir sebelum berangkat. Habis bersarapan pagi, kami mengerjakan dhuda sebentar. Pada mulanya kami mahu berangkat ke Masjid Tanaim yang hanya 5 km sahaja dari Masjidilharam untuk miqat umrah, pada pukul 9 pagi tetapi ada yang mahu membasuh pakaian dahulu.  Jadi kami akhirnya sepakat untuk miqat di Tanaim pukul 10 pagi. Saya menanti dengan penuh debar. Jarang hati saya berdebar tetapi pagi itu terasa lain.
Ini adalah solat Subuh terakhir saya di masjidilharam pada musim haji itu. Saya bersyukur dengan apa yang sudah saya nikmati sebelumnya.

Dalam menunggu suami dan rakan-rakan kami, saya terus mengemas barang-barang yang masih belum dimasukkan ke dalam beg untuk perjalanan seterusnya esok. Allah Maha Besar dalam saya sibuk mengemas, saya mendapat halangan  untuk meneruskan hajat melakukan umrah terakhir itu. Saya terdiam. Pelbagai perasaan masuk ke fikiran saya. Rasa ingin menangis pun ada. Saya nyatakan kepada suami mengenai uzur syarie itu. Dia mengucapkan Alhamdulillah... Saya terdiam. Kenapa? Adakah dia gembira? Melihat wajah saya yang suram, suami memujuk. Katanya ketika di tanahair, bukankah kami sudah berdoa agar Allah permudahkan segala perjalanan haji kami hingga selesai. Jangan ada halangan terutama mengenai keuzuran ini. Siang malam kami berdoa agar uzur syarie itu dapat dilambatkan kedatangannya.
Benar, Allah sudah makbulkan doa itu kerana sepatutnya uzur syarie saya memang bertepatan pada waktu wukuf di Arafah dan melontar di Mina. Dalam keadaan bersesak di Arafah dan Mina, apalagi keterbatasan penggunaan bilik air, tentu saya tidak selesa jika uzur ketika itu. Paling pentingnya, tentu saya tidak dapat melakukan pelbagai solat ketika Wukuf di Arafah. Syukur Alhamdulillah, Allah permudahkan dan uzur itu tertunda hingga saat saya mahu berangkat ke Madinah. Saya sempat menghabiskan waktu-waktu sebelum meninggalkan Mekah dengan menambahkan tawaf, solat wajib, sunat dan beriktikaf di Masjidilharam.
Biarpun berkali-kali menjejakkan kaki di sini, ia tidak mampu menghilangkan rindu untuk berkunjung semula...
Sekali lagi saya mengucap syukur apabila suami memberitahu, “Jika sudah berniat ihram di masjid Tanaim, tetapi tidak sempat mengerjakan tawaf umrah, pasti kita tidak boleh meneruskan perjalanan ke Madinah esok pagi sehingga awak kembali suci untuk melaksanakan umrah... Allah mengatur semua itu dengan sebaik-baiknya. Jadi kita mesti terima keuzuran ini dengan hati terbuka..."
Kata-kata itu membuatkan saya terus menadah tangan mensyukuri apa yang sudah dijanjikan Allah untuk saya.
Walaupun amat tersentuh kerana tidak dapat melakukan tawaf wada’ sebelum berangkat ke Madinah,  namun saya sentiasa yakin apa yang sudah ditentukan oleh Allah itu ada kebaikan di sebaliknya. Allah telah memudahkan segala urusan dan perjalanan haji saya seperti yang saya doakan.
Mekah akhirnya kami tinggalkan dengan niat untuk kembali lagi dengan izin-Nya suatu hari nanti. Kami menuju ke Madinah untuk bertemu jejak Rasulullah.

Kami akan berangkat ke Madinah. Sedang menanti petugas menaikkan beg-beg ke atas bas. Pelbagai perasaan dirasai ketika ini...

Perjalanan ke Madinah pada 9 November itu membawa sebuah perasaan baru. Saya mahu sekali lagi mengunjungi Makam Rasulullah dan solat sunat di Raudhah. Ingin melihat semula makam para sahabat di Jabal Uhud, ingin menikmati teh di kebun kurma dan banyak lagi yang masih mahu saya rasai semula.
Perjalanan yang memakan masa hampir 6 jam itu tidak begitu meletihkan kerana kami singgah di beberapa tempat rehat. Pemandangan di kiri kanan jalan juga membuatkan mata tidak mahu lelap. Luasnya padang pasir dan gunung-ganang sepanjang perjalanan membuat saya tidak puas memandang. Pemandangan sebegini tidak saya temui di tanahair. Ada yang sempat dirakamkan dari dalam bas.
Beginilah keadaan padang pasir yang dipenuhi batu-batan sepanjang perjalanan dari Mekah ke Madinah. Ada bukit-bukit dan gunung-ganangnya yang berwarna coklat kemerah-merahan. Sangat cantik dilihat dalam pancaran cahaya pagi...
Bangunan-bangunan dan rumah-rumah penempatan mulai kelihatan apabila hampir memasuki kota Madinah.

Kami juga singgah antara sempadan Mekah dan Madinah untuk urusan imigresen.  Dalam persinggahan itu kami bukan sahaja menerima bekalan makanan tetapi juga mendapat hadiah berupa buku-buku agama dan terjemahan al-Quran.
Menjelang waktu Asar kami sampai ke hotel Al-Haram, tempat di mana saya dan suami akan menginap sepanjang di Madinah. Perasaan yang sama saya rasai semula seperti ketika pertama kali menjejakkan kaki ke kota Madinah.
Selesai urusan kemasukan ke bilik masing-masing, saya membersihkan diri. Saya tidak tergesa-gesa untuk mengejar waktu solat seperti jemaah yang lain kerana dalam keuzuran. Saya merehatkan diri di dalam bilik hotel sementara menunggu suami pulang dari masjid Nabawi.
Saya mendapat rakan sebilik yang lain di hotel Al-Haram. Kesemua rakan sebilik saya kali ini adalah guru. Sebenarnya mereka tidaklah asing buat saya kerana kami sudah saling kenal mengenali. Di Mekah kami sama hotel, sama tingkat dan kerap bertegur sapa. Kami juga satu khemah ketika di Arafah dan Mina.

Belum pun bermalam bersama sebagai rakan sebilik di sini, saya sudah merasakan keserasiannya. Kesemua mereka berasal dari Kedah. Kami mengumpul pelbagai cerita bersama-sama...
Di sini saya menginap sepanjang tinggal di Madinah. Sangat dekat dengan Masjid Nabawi.